Blog Jualan

Dijemput mengunjungi blog jualan saya di http://jualanshiros.blogspot.com/ Terima kasih.

Thursday, November 20, 2008

Spike

Hari ni aku nak cerita tentang spike.

Sejak aku tinggal rumah atas tanah nih, he..he..he...dulu rumah atas rumah org lain, banyak kejutan dari pokok orkidku..yang dah bertahun tak berbunga, kini mula mengeluarkan spike baru.

Begitu juga dengan orkid pinang atau juga dikenali dengan nama spathoglottis, rupanya dia sukakan full sun. Maka, apabila masing² menerima cahaya matahari yang cukup, masing² juga berlumba² mengeluarkan spike mereka...alhamdulillah....

Spike spatho,

Spatho dr Penang-Mas916 pun turut mengeluarkan 3 spike sekaligus. Tak sabar nak tunggu dia kaler apa...



Dari budnya, macam nak jadik kaler purple.

Arundina,

Cattleya,





Dendrobium Burana Stripe,

Oncidium,


Vanda,

Yg ini tak pasti genera apa...tapi bunganya sgt shantekk..light purple.

Harap² semuanya akan menjadi especially cattleya, jauh dari serangan serangga perosak....aminnn....

2 comments:

sha said...

entah bila lah gamaknya aku nak gi rumah ko nih.... bz jer memnjang, aku macam nak gi petang sabtu lepas balik keja, tapi sekarang ni musim kenduri, mak aku asyik sinoman jek, jadinyer aku tak gi mana2 lah lagi, takut ada org merajuk la karang hehehe

Anonymous said...

Takpe, take ur time....