Blog Jualan

Dijemput mengunjungi blog jualan saya di http://jualanshiros.blogspot.com/ Terima kasih.

Friday, April 24, 2009

Orkidku yg dah berada di syurga....kioklah tu maknanya.

Kali ni nak cerita orkid yg dah mati. Sedih memang sedih...bukan setakat sedihkan wang yg telah dilaburkan tapi sedih kerana kehilangan mereka. Nak kena cari ganti, duit lagi. Isy...isy....




Bulbo palawanense, spt yg diberitahu kawan asal dr Sabah. Daun semua dah gugur dan aku juga potong spikenya sebaik saje bunganya kembang. Ingat boleh selamatkan dia...tapi takde harapan rupanya.





Spathoglottis chandoma pink sakan berposing sebelum jadi arwah. Beli sekitar RM20-RM25..sedihlah. Tapi aku ada nampak di nursery, ada yg jual RM15 dan nursery lagi 1 jual dgn harga RM10. Tengoklah, kalau ada rezeki, beli lagi.



Phal sakura ni aku paling sedih. Penyakit crown rot. RM25. uwaaa.........






Orkid ular ni mati selepas dia berbunga. Salah aku juga masa memilihnya tak tengok dulu akar pokok ni. Silap juga selepas dia agak kekeringan tu aku tak tukar medium, sepatutnya kena tukar medium moss. Beli dgn harga RM15.




Retusa alba ni dah pun nyawa tak panjang ditangan aku. RM35.





Caelogne multonii (seperti yg diberitahu oleh kawan) ini tidak dpt survive di bumi Paya Indah Wetland. W/pun cuma berharga RM15, tapi jarak yg jauh ia diterbangkan menyebabkan aku agak kecewa. Arrgghhh....takde rezeki.

Banyak lagi yg dah mati....umur tak panjang dlm jagaanku. Takpe, belajar..belajar...belajar lagik. Jangan putus asa. Yakin boleh.

3 comments:

juliadam said...

shida,
mcmana phal sakura tu boleh terkena crown rot. akaknya memang hampir2 terlepas pandang, nasib baik bunganya yang gugur itu akak perasan. rupa2nya telah kering medianya. Maka akak letak di luar untuk dia main hujan sebelum masuk kembali dalam rumah. tapi sekarang bunga semua dah gugur, letak kat luar la.
akak perasan , kalau kita letak phal indoor, ia perlu ambil angin sekurang2nya seminggu sekali. lebih dari sekali adalah lagi baik.

Shida said...

Saya letak kat office, siram spt biasa. Bila bawakbalik rumah...di amakin taksihat..bila diperhatikan..batangnya dah lembik. Sedeyyy.....salah sendiri jugak.

. said...

guru paling bagus ialah PENGALAMAN..cuba lagi Shida.. wang boleh di cari... :)