Blog Jualan

Dijemput mengunjungi blog jualan saya di http://jualanshiros.blogspot.com/ Terima kasih.

Wednesday, February 4, 2009

Cara-cara pollinate


Hari ni saya cuba2 pollinate orkid vanda, so nak share dengan kawan2 caranya. since saya budak baru belajar, kalau ada kesalahan tolong betulkan ye


1) gunakan pencungkil gigi dan letakkan dibawah anther cap. kemudian gerakkan pencungkil gigi ke atas untuk cabut anther cap.

2) ada dua possibility, satu debunga atau pollen tertinggal di bunga atau macam my case lekat di pencungkil gigi. kalau masih tertinggal dalam bunga, guna pencungkil gigi untul tanggalkan pollen dari bunga. tiap2 pollen ni disambung dengan satu 'benang' ke satu benda alah yg melekit, so letak cungkil gigi di situ dan tarik keluar pollen.

3) mcm my case, pollen dan anther cap terlekat di pencungkil gigi. so, hati2 keluarkan anther cap supaya pollen je tinggal di pencungkil gigi.

4) di belakang tempat asal pollen ni ada satu kaw melekit dipanggil stigmatic patch. letakkan pollen tu di stigmatic patch tu.

5) pollen yg dah dilekat ke stigmatic patch. kalau berjaya, tak lama lagi jadi la seed pod.Yang ni dinamakan self pollinate sebab gunakan bunga pada pokok yg sama. kalau nak cross pollinate/hybrid, sama cara cuma pollen tu di lekat ke stigmatic patch pokok yang lain.
Kredit To Harris cari.com

3 comments:

Anonymous said...

Salam.
Selamat berkenalan Shida..
Wah.. Shida rajin buat eksperimen erk? Akak pernah tengok cara ni kat satu buku orkid kat MpH hari tu.. memang menagih kesabaran nak membuatnya...hehe

Shida said...

Hi kak..he..he..sebenarnya tu saya copypaste dr kawan jer..untuk rujukan saya...saya lom cukup ilmu nak membuatnya...

Terima kasih sudi singgah cni.

Shida said...

Hi kak..he..he..sebenarnya tu saya copypaste dr kawan jer..untuk rujukan saya...saya lom cukup ilmu nak membuatnya...

Terima kasih sudi singgah cni.