Blog Jualan

Dijemput mengunjungi blog jualan saya di http://jualanshiros.blogspot.com/ Terima kasih.

Friday, February 24, 2012

Hoya waymaniae

Fuuhhhh......lama jugak saya menanti Hoya waymaniae ini membesar dan berbunga. Namun kesabaran selalunya akan menerima ganjaran kepuasan melihat bunga-bungaan yang kembang. Lihat saja bunganya, hati siapa yang tidak meruntun melihatnyaaa......huh...hu...masya-Allah, memang cantik. Berbaloi-baloi......


Alhamdulillah, pertama kali keluar peduncle terus menjadi bunganya.



Pada mulanya saya menyangkakan peduncle yang panjang itu ialah pucuk baru jadi saya pun cubalah melilitkannya di dawai penyangkut seperti kebiasaannya. Tapi ia tak mahu melilit, ah....malas nak layan biar jelah.



Mari kita nikmati keindahan bunganya pula, cantikkan......





Seperti yang kita sediamaklum, hoya perlu 'didera' supaya dia berbunga, begitulah yang saya lakukan pada pokok ini, lihat saja kesan kemerahan pada daunnya menanda dia menerima cahaya matahari secukupnya.




Saya berharap agar koleksi hoya lain yang belum pernah berbunga akan cepat berbunga supaya keindahannya dapat dikongsi bersama.




11 comments:

Temuk said...

Fantastik! Macam jambu, walaupun warnanya macam oren. Kena singgah selalu ke sini lihat bunga-bunga unik. Thanks for sharing.

Sha@Mama Tina said...

oo.. nak kene bagi cahaya matahari banyak ek.. lerrr.. sha letak kat bawah teduhan..

Shida said...

To Mr Temuk: Terima kasih selalu singgah sini.

To Sha: Dia memang nak cahaya, kalau duduk bawah teduhan pun mesti dapat cahaya jugak cthnya letak dia kat hujung porch dsb.

Angah said...

aslm cik,..
bleh beritahu saya diaman cik beli pkok ceri barbados tu,nursery di dengkil tu nama apa ya?...

Kunang-Kunang said...

Salam Shidah,

akak dah dapat message dari shidah pasal hoya tu, beritahu detail pada kak ani yer. Masih guna tel dulu ker, akak masa guna no tel yang sama. beritahu yer.

Travesti drew said...

You made a few fine points there. I did a search on the subject matter and found the majority of folks will agree with your blog.
Travesti

Luxury Indian Train Tours said...

Eastern Voyage Pvt. Ltd. providing Luxury train Tours to whole India like Palace on Wheels, Maharajas Express, The Indian Maharaja Express, The Royal Maharaja on Wheels. You can see culture, tradition, customs, foods, cloths, art, royality, wild life, adventure etc on these trains.
Luxury Indian Train Tours

Travel agents in Odisha said...

Thanks for sharing...Eastern Voyage Pvt.Ltd. offers the complete guide of tourism of Tribal in Odisha and Chhattisgarh. We are specialists in worldwide travel and tourism Odisha tour and admired highly for its quality services.
Travel agents in Odisha

娛樂城註冊送 said...

中租汽車超低利率0800772999
車貸網站
汽車貸款超低利
個人徵信線上查詢
私房錢好車貸
銀行汽車貸款
車種不限保證好借‎
汽車貸款中增貸
銀行汽車貸款利率比較

免費視訊聊天愛愛直播 said...

性交性愛兩性做愛直播
全裸美女寫真集
玩運彩
自拍貼圖
自慰成人影片線上看
自慰視頻影片
炫海娛樂城
六合彩
新的娛樂城

عبده العمراوى said...



شركة رش مبيدات بالجبيل
شركة مكافحة الفئران بالجبيل