Blog Jualan

Dijemput mengunjungi blog jualan saya di http://jualanshiros.blogspot.com/ Terima kasih.

Wednesday, September 24, 2008

Ati-ati

Ati-ati





Nama Tempatan:
Ati-ati
Nama Saintifik:
Coleus Blumei
Nama Lain:
Nilam, bangun-bangun, ati-ati
Famili:
Labiatae
Lokasi dijumpai:
Asal:

Keterangan:
pokok hati-hati terdapat dalam banyak warna antaranya ungu dan hijau serta campuran merah jambu dan hijau. pokok ini banyak ditanam sebagai pokok hiasan dan tutup bumi.

Kegunaan:
daun hati-hati digunakan untuk merawat batuk terutamanya untuk orang dewasa. caranya ialah dengan cara menumbuk beberapa helai daunnya dan dicampur dengan air, kemudian tapis airnya untuk diminum dua kali sehari.selain itu campuran daun hati-hai, daun inai, daun jambu batu dan akar tutup bumi direbus hingga mendidih dan diminum airnya untuk mengecutkan rahim.Untuk asma pula(terutamanya pada kanak-kanak) ambil beberapa helai daun hati-hati yang berwarna hijau dan secubit kapur sirih. Ramas(upar) daun bersama kapur sirih hingga hancur dan sapu pada dada pengidap asma tadi sebelum tidur.daun ini boleh juga direbus bersama dua cawan air hingga tinggal secaan, campurkan sedikit gula batu dan minum.



Rujukan; http://www.melur.com


Di bawah ni semua kolesi ati-ati aku. 80% adalah cutting pemberian Cikna. Terima kasih ye Cikna....manakala selebihnya lagi aku beli di C4, Alamanda.

Enjoy de pictures...











No comments: